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RESONANT ISLES

Year of composition: 2017

[In memoriam of Charles E. Ives]

Commissioned by the XII International Bands Competition 'Vila de la Sénia' as the test piece of the first section in its 2018 edition.

Dedicated to José Rafael Pascual Vilaplana.

Length: 17 minutes

Scored for: large wind orchestra in extended space

Opus 21 - AA212017

Please note:

Study score is purchased, fulfilled in hard copy, and yours to keep. Full set is only available for rental. Please, send us the completed form to sales@aalcaldemusic.com

 

Full set is licensed per performance. Additional parts are delivered in PDF, and the fixed electronics (when necessary) is free downloaded through a QR code printed on the full score.

Resonant Isles.png

Study score

Price: 
80.00€

Full set

Price: 
400.00€

Resonant isles

[Recording coming soon]


 

 

Brief notes:

 

Resonant isles [in memoriam of Charles E. Ives] is written for a large-scale symphonic band placed in extended space, dividing the acoustic space of the stage into small woodwinds groups (isles-like), dividing the acoustic space of the stage into small woodwinds groups (isles-like), along with the brass and percussion spaced surrounding the audience. It was commissioned by the XII International Bands Competition "Vila de la Sénia", as the test piece of the first section in its 2018 edition. It is dedicated to José Rafael Pascual Vilaplana.

Resonant isles is cast in a binary system, almost in the way of a double variation form, that evolves constantly around two sonic gestures. These gestures are: the first four sounds introduced on "Die toteninsel" (The isle of the death) by Sergei Rachmaninoff, composed in 1908; together with the “perennial question of existence” extracted from “The unanswered question” by Charles E. Ives, also composed in 1908. These thematic materials are atomized into a multi-modal axis, entirely derived from the second mode of limited transposition by Messiaen (also known as the diminished scale), and are developed almost like an entropic system, in a continuously volatile state. Concepts like resonance, microtonality, and multi-tuning are explored throughout the entire piece, bringing a completely new dimension into the wind ensemble literature.

 

The title is taken from a concept proposed by Immanuel Kant in his book "Allgemeine naturgeschichte und theorie des himmels" (Universal natural history and theory of the heavens) published in 1755, in which the author coined the concept of “island Universe”. At that time, no observational evidence to support this model existed but, surprisingly, Kant was right. Backing to the concept of “island Universe” and drawing down a parallelism, the title becomes a metaphor of mankind itself, a lonely noisily “isle”, resounding in the middle of the silent flux of the Universe.

Resonant isles [in memoriam of Charles E. Ives] (Islas resonantes [en memoria de Charles E. Ives]) es una composición para banda sinfónica a gran escala ubicada en un espacio extendido, dividiendo el espacio acústico del escenario en pequeños grupos de viento madera (como islas), junto con los metales y la percusión espaciados en derredor de la audiencia. Esta obra nace del encargo del XII Certamen Internacional de Bandas "Vila de la Sénia" 2018, con la premisa de ser la obra de obligada interpretación en la primera sección. Está dedicada a José Rafael Pascual Vilaplana.

 

Islas resonantes se construye sobre un sistema binario, casi al igual que una doble variación, evolucionando constantemente en torno a dos gestos sonoros. Estos gestos son: los primeros cuatro sonidos introducidos en "Die toteninsel" (La isla de la muerte) de Sergei Rachmaninoff, compuesta en 1908; junto con la “perenne pregunta de la existencia” extraída de “The unanswered question” (La pregunta sin respuesta) de Charles E. Ives, también compuesta en 1908. Estos materiales temáticos son atomizados en un eje multimodal, enteramente derivado del segundo modo de transposición limitada de Messiaen (también conocido como escala disminuida), y se desarrollan casi como un sistema entrópico, en un estado de continua volatilidad. Conceptos tales como la resonancia, la microtonalidad y la afinación múltiple son exploradas a lo largo de toda la pieza, brindando una dimensión completamente nueva dentro de la literatura de las orquestas de viento.

 

El título está tomado de un concepto propuesto por Immanuel Kant en su libro "Allgemeine naturgeschichte und theorie des himmels" (Historia natural universal y teoría de los cielos) publicado en 1755, en el que el autor acuñó el concepto de "Universo isla". En ese momento no existía evidencia observacional que apoyara este modelo, pero sorprendentemente, Kant tenía razón. Volviendo al concepto de “Universo isla” y trazando un paralelismo, el título se transforma en una metáfora de la humanidad misma, siendo esta una “isla” ruidosa y solitaria resonando en medio del flujo silencioso del Universo.

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