top of page
Apothéose. Le Jardin Féerique.jpg

APOTHÉOSE.

LE JARDIN FÉERIQUE

Year of composition: 1910 [2022]

Length: 4 minutes

Instrumentation: wind orchestra

AA2022R2

Premiere:

First performance was given by Hsinchu Municipal Wind Orchestra, conducted by Jian-Ming Wu at Hsinchu Concert Hall, Hsinchu City (Taiwan) on October 2, 2022.

Please note:

Full set and study scores are purchased, fulfilled in hard copy, and yours to keep. Full sets are licensed per two years of performance, and it can be renewed with an additional cost of 100€. Additional parts are delivered in PDF, and the fixed electronics (when necessary) is free downloaded through a QR code printed on the full score.

For more information or request additional parts, please, contact us through: sales@aalcaldemusic.com.

Apothéose. Le Jardin Féerique.png

Study score

Price: 
40.00€

Full set

Price: 
80.00€

Apothéose. Le jardin féerique

[Recording coming soon]


 

 

Brief notes:

Ma mère l'Oye (English: Mother Goose, literally "My Mother the Goose") is a suite by French composer Maurice Ravel (1875  1937). The piece was originally written as a five-movement piano duet in 1910, orchestrated by Ravel himself in 1911. Ravel dedicated this piano work for four hands to the Godebski children, Mimi and Jean (just as he had dedicated an earlier work, Sonatine, to their parents). Jeanne Leleu and Geneviève Durony premiered the composition at the first concert of the Société musicale indépendante (Independent musical Society) on 20 April 1910. The piece was transcribed for solo piano by Ravel's friend Jacques Charlot the same year as it was published (1910).

Both piano versions bear the subtitle "cinq pièces enfantines" (five children's pieces). The five pieces are:

1. Pavane de la Belle au bois dormant (Pavane of Sleeping Beauty).
2.
Petit Poucet (Little Tom Thumb / Hop-o'-My-Thumb).
3.
Laideronnette, impératrice des pagodes (Little Ugly Girl, Empress of the Pagodas).
4.
Les entretiens de la belle et de la bête (Conversation of Beauty and the Beast).
5.
Le jardin féerique (The Fairy Garden).

Of these five children's pieces I have selected only the last one, "Le jardin féerique," a truly exquisite miniature and the movement for which I have always returned again and again to this Ravel's composition. In my arrangement of the piece, I have tried to maintain the veiled tone intrinsic to the modal harmony of the original composition for piano, as well as the texture recreated by Ravel himself in his orchestral version; seeking to emulate those ethereal timbres (somewhat magical) such as those produced by celesta or a music box. 

First performance was given by Hsinchu Municipal Wind Orchestra, conducted by Jian-Ming Wu at Hsinchu Concert Hall, Hsinchu City (Taiwan) on October 2, 2022.

Ma mère l'Oye (en español: Madre Oca, literalmente "Mi madre la Oca") es una suite del compositor francés Maurice Ravel (1875 – 1937). La obra fue escrita originalmente como un dúo de piano en cinco movimientos en 1910, siendo orquestada por el propio Ravel en 1911. Ravel dedicó esta obra de piano a cuatro manos a los niños de los Godebski, Mimi y Jean (al igual que había dedicado ya una obra anterior, Sonatine, a sus padres). Jeanne Leleu y Geneviève Durony estrenaron la obra en el primer concierto de la Société musicale indépendante (Sociedad musical independiente) el 20 de abril de 1910. La obra fue transcrita para piano solo por Jacques Charlot, amigo de Ravel, el mismo año de su publicación (1910).

 

Ambas versiones para piano llevan el subtítulo "cinq pièces enfantines" (cinco piezas infantiles). Las cinco piezas son:

1. Pavane de la Belle au bois dormant (Pavana de la Bella Durmiente).

2. Petit Poucet (Pulgarcito).

3. Laideronnette, impératrice des pagodes (Pequeña niña fea, emperatriz de las pagodas).

4. Les entretiens de la belle et de la bête (Conversación de la Bella y la Bestia).

5. Le jardin féerique (El jardín de las hadas).

 

De estas cinco piezas infantiles he seleccionado únicamente la última, "Le jardin féerique", una miniatura verdaderamente exquisita y el movimiento por el que siempre he vuelto una y otra vez a esta composición de Ravel. En mi arreglo de la pieza, he intentado mantener el tono velado intrínseco a la armonía modal de la composición original para piano, así como la textura recreada por el propio Ravel en su versión orquestal; buscando emular esos timbres etéreos (un tanto mágicos) como los producidos por la celesta o una caja de música.

 

El estreno de este arreglo corrió a cargo de la Banda Municipal de Hsinchu, bajo la dirección de Jian-Ming Wu en el Auditorio Municipal de Hsinchu (Taiwán) el 2 de octubre del 2022.

USA Flag.jpg
bottom of page