PARAPHRASE ON THEMES
BY JUAN MONTES
Year of composition: 2023
Commissioned and dedicated to the Aine Trio.
Length: 20 minutes
Scored for: B-flat clarinet, viola and piano
AA0020231
Movements:
No. 1: Valse
No. 2: Mazurka
No. 3: Polka
No. 4: Habanera I
No. 5: Habanera II
No. 6: Habanera III
No. 7: Habanera IV
No. 8: Valse
Premiere:
First performance was given by Aine Trio during their debut concert at the Paraninfo of A Coruña University, Spain, on April 28, 2023.
Please note:
Full set and study scores are purchased, fulfilled in hard copy, and yours to keep. Full sets are licensed per two years of performance, and it can be renewed with an additional cost of 100€. Additional parts are delivered in PDF, and the fixed electronics (when necessary) is free downloaded through a QR code printed on the full score.
For more information or request additional parts, please, contact us through: sales@aalcaldemusic.com.
Full set
Price:
65.00€
Brief notes:
Commissioned and dedicated to the Aine Trio. First performance was given by Aine Trio during their debut concert at the Paraninfo of A Coruña University, Spain, on April 28, 2023.
When I received the commission from the Aine Trio, our first conversation about the project concluded with the decision to create 20 minutes of arrangements based on the "partially unknown" piano works of Juan Montes Capón (1857–1899), a renowned Galician composer of the late 19th century. With this premise, and complete freedom to select the pieces to arrange myself, the first challenge I encountered was the lack of information (and bibliography) about Juan Montes' work in general, and his piano compositions in particular. The sole exception was Joám Trillo's critical edition, whose collection (published by Dos Acordes) became my primary source and gateway to Montes' scores.
After several weeks of working on the arrangements, I found myself deeply immersed in the original material. Perhaps this was due to an inherent creative arrogance, or perhaps because I discovered in the simplicity of Montes' brief piano works an exquisite, volatile substance waiting to be reimagined—or perhaps due to a combination of both. What is certain is that, at a specific point in the process, I transitioned from arranger to composer, engaging with Montes' original material as though it were my own (with all the respect and affection a child might feel for his "new shoes"). I revisited these works from a contemporary perspective, guided by my guiding principle: old wine in new bottles. The materials used have been consolidated around eight miniatures, as follows:
No.1: Valse
No. 2: Mazurka
No. 3: Polka
No. 4: Habanera I
No. 5: Habanera II
No. 6: Habanera III
No. 7: Habanera IV
No. 8: Valse
Encargado y dedicado al Trío Aine. La primera interpretación fue llevada a cabo por el Trío Aine durante su concierto inaugural en el Paraninfo de la Universidad de A Coruña, España, el 28 de abril de 2023.
Cuando recibí el encargo del Trío Aine, nuestra primera conversación sobre el proyecto concluyó con la decisión de crear 20 minutos de arreglos basados en las obras pianísticas "parcialmente desconocidas" de Juan Montes Capón (1857–1899), un reconocido compositor gallego del siglo XIX. Con esta premisa, y con total libertad para seleccionar las piezas que iba a arreglar, el primer desafío que encontré fue la escasa información (y bibliografía) sobre la obra de Juan Montes en general, y sobre sus composiciones para piano en particular. La única excepción fue la edición crítica de Joám Trillo, cuya colección (publicada por Dos Acordes) se convirtió en mi fuente principal y en mi puerta de entrada a las partituras de Montes.
Después de varias semanas trabajando en los arreglos, me encontré profundamente inmerso en el material original. Quizás esto se debió a una cierta arrogancia creativa inherente, o tal vez porque descubrí en la simplicidad de las breves obras para piano de Montes una sustancia exquisita y volátil que esperaba ser reinventada, o quizá por una combinación de ambas razones. Sea como fuere lo cierto es que, en un punto concreto del proceso, pasé de ser arreglista a compositor, trabajando con el material original de Montes como si fuera propio (con todo el respeto y el cariño que un niño podría sentir por sus "zapatos nuevos"). Revisité estas obras desde una perspectiva contemporánea, guiado por mi principio rector: vino viejo en botellas nuevas. Los materiales utilizados han quedado aglutinados en derredor de ocho miniaturas, tal y como sigue:
No. 1: Valse
No. 2: Mazurka
No. 3: Polka
No. 4: Habanera I
No. 5: Habanera II
No. 6: Habanera III
No. 7: Habanera IV
No. 8: Valse